3.5.2016
Blogi: Karel Nieminen

Onko sunnuntai jätteenkuljettajan uusi arkipäivä?

Alkuvuodesta voimaan astunut asetus kauppojen aukioloaikojen vapautumisesta näkyy jo nyt myös kauppakeskusten toiminnassa. Monet liikkeet palvelevat asiakkaita sekä entistä aikaisempina että myöhempinä kellonaikoina.

Muutos näkyy nyt erityisesti pyhäpäivinä, jolloin liikkeet ovat edellisinä vuosina tarvinneet poikkeusluvan aluehallintovirastolta, jotta ne olisivat voineet pitää oviaan auki. Tästä vuodesta alkaen tuota erikoislupaa ei enää tarvita, vaan kaupat ja erikoisliikkeet voivat itse päättää omista palveluajoista.

Alan toimijat keräävätkin parhaillaan kokemuksia uusien aukioloaikojen kannattavuudesta ja säätävät omia aukioloaikoja niiden mukaan. Samalla vapaammat aukioloajat muuttavat varmasti ihmisten asiointirutiineja ja -aikatauluja. Kenties moni ei jatkossa tee eroa arkipäivän, viikonlopun tai juhlapyhän välillä.

Kun arjen ja pyhäpäivien väliset erot kauppojen toiminnassa pienentyvät, myös jätehuollon organisointi pyhien aikaan kohtaa haasteita alan toimijoille. Jätettä syntyy, kun kaupat ovat auki, joten tulevaisuudessa kauppakeskusten jätehuollon on oltava tehokkaasti järjestetty myös pyhinä. Aiemmin jätehuoneiden keräysvälineet ovat voineet rauhassa odottaa tyhjentämistä arkipäivinä. Nyt tuo tilanne on muuttumassa.

Jos keräysvälineet täyttyvät sunnuntaina, on kuljettaminen kalliimpaa kuin arkisin. Nuo kulut siirtyvät uskoakseni hintoihin, mutta koska ja miten, se jää nähtäväksi.

Päivittäistavarakaupan toimintamallit vaativat erityishuomiota

Päivittäistavarakaupan toimitusketju on monen asian summa, ja sitä on rakennettu vuosikymmeniä. Siksi ketjun muuttaminen kuluttajakäyttäytymisen murroksen mukaan ei käy käden käänteessä. Esimerkiksi kylmäketjun tulee olla iskussa, olipa sitten mikä kellonaika tahansa kaupan aukioloaikana – ruuan tuoreuden varmistamiseen saattaa jäädä aiempaa vähemmän aikaa, kun asiakkaita kulkee tasaisesti pitkin pitkää vuorokautta. Totta kai kauppa on hionut toimitusketjut huippuunsa, mutta tosiasia on, että aukioloaikojen pidentäminen vaatii paljon pohdintaa ja uudelleenorganisointia eri tasoilla.

Yksi iso kysymys on kiihtyvä hintasota eri ketjujen välillä. Kuluttajat hakevat aiempaa hanakammin viimeistä hintaa, etenkin peruselintarvikkeissa. Miten tuotteen hintakilpailukyky varmistetaan, kun aukioloaikojen pidentäminen tuo suuremmat työvoima-, energia- ja huoltokustannukset? Tarvitaan tietenkin kohtuutasaista asiakasvirtaa, mutta riittääkö sitä kaikille?

Entäpä sitten tuotteiden saatavuus – logistiikkakin tulee pyöräyttää uuden ajatuksen asteelle. Kääntyvätkö kuluttajat entistä useammin verkkokauppaan, josta saat ruuan kotiovelle juuri silloin kun haluat ja takuulla tuoreena? En usko, että kotitoimituksissa on laatupoikkeamiin varaa, kun taas isoissa kauppakeskuksissa tuo riski saattaa joskus olla olemassa.

Nettishoppailu varmastikin lisääntyy, mutta en usko sen kuitenkaan vievän merkittävää jalansijaa nykyiseltä päivittäistavarakaupan infrastruktuurilta. Kuitenkin verkkokaupan yleistyessä jätteiden kokonaismäärä kasvaa: tuotteet pitää yksittäispakata ja pakkauksien tulee suojata tuotetta toimitusketjunäkökulmasta paremmin kuin perinteisessä mallissa.

Juuri nyt jätehuollossa eletään uudenlaisia aikoja. Pakkausjäte on jo viime vuoden kasvanut verkkokauppojen myötä, ja nyt tuo kasvu kiihtyy kauppojen palvellessa asiakkaita aamuvarhaisesta keskiyöhön.

Karel Nieminen
johtaja, asiakkuudet