Tulevaisuus on monipuolistuvissa palveluissa

Posti on ottanut viime vuosina aimo harppauksen eteenpäin perinteisestä logistiikka ja jakeluyrityksestä monipuolisia palveluita tarjoavaksi yritykseksi. Kusti polkee yhä, mutta entistä modernimpana, tiedolla johdettuna palveluyrityksenä. Ja lisää on tulossa, uusia palvelumalleja innovoidaan jatkuvasti.

Minkälaista palvelua sekä kuluttajat että yritykset tulevaisuudessa haluavat ja millainen työpaikka houkuttelee jatkossakin hyviä tekijöitä. Näistä lähtökohdista Postin Paketti- ja logistiikkapalvelujen kehitysjohtaja Sami Finne miettii tulevaisuuden Postia.

”Tulevaisuuden Posti on monipalveluyritys, jossa työskentelee eri alojen ammattilaisia. Haluamme olla yritys, joka tuottaa entistä helpompia kokonaisratkaisuja tilauksesta toimitukseen. Tämä tarkoittaa jatkuvaa kehitystä toiminnassamme.”, kertoo Finne.

Henkilökunnan osaaminen ja uudet toimintamallit muokkaavat toimintaa. Jatkuva oppiminen yhdessä asiakkaiden kanssa on keskiössä kaikessa toiminnassa.

”Kasvumme tulee etenkin paketti- ja logistiikkaliiketoiminnoista sekä niihin liittyvistä palveluista. Nämä onkin nostettu strategiamme keskeisiksi tekijöiksi”, jatkaa Finne.

Verkkokaupan kasvulla merkittävä rooli

Verkko-ostaminen kasvaa Suomessa tasaista tahtia. Vuosikasvun arvioidaan olevan seuraavina vuosin 10 % luokkaa ja tähän varaudutaan palveluverkoston pakettiautomaattien lisäämisellä. Postin SmartPost-automaattien verkosto on jo tällä hetkellä yksi Euroopan suurimpia ja kasvavaan tavaravirtaan varaudutaan lisäämällä jakeluverkostoon 1000 uutta automaattia vuoteen 2019 mennessä.

”Suomalaiset ovat löytäneet niin kotimaiset kuin kansainvälisetkin verkkokaupat ja tätä kautta pakettiliikenne tulee jatkossa kasvamaan merkittävästi.” kertoo Finne ja jatkaa ”Samalla pakettien toimitukseen liittyviin palveluihin on selvästi enemmän tarvetta.”

Suomalaiset kotitaloudet tilaavat keskimäärin 0,4 – 0,5 pakettia viikossa ja määrä on selvässä kasvussa.

”Kuluttajat ja yritykset haluavat yhä enemmän arkea helpottavia palveluita. Näitä me kehitämme jatkuvasti yhdessä kumppaniemme kanssa”, kertoo Finne. ”Meillä pakettipuolella kasvu on ollut merkittävää ja tämä vuosi onkin käänteentekevä. Tuloksestamme merkittävä osa tulee tältä puolelta.”

Tieto ohjaa dynaamista palvelukehitystä

Tiedolla on merkittävä rooli palvelujen kehittämisessä. Tällä hetkellä Posti seuraa kerätyn datan avulla postimääriä postinumeroalueitta. Samalla tietoa kertyy siitä, miltä etäisyydeltä ja millä välineillä lähetyksiä noudetaan. Kriittisen massan tullessa täyteen, lisätään alueelle joko noutoautomaatteja tai –pisteitä.

”Datan keruu auttaa meitä suunnittelemaan toimintaamme. Kaikki kerätty tieto tähtää siihen, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistäkin paremmin”, kertoo Finne.

Postin digitaalinen ohjausmalli tuo myös helpotusta niin yritysten kuin kuluttajienkin arkeen.

”Moni ei vielä tiedä, että digitaalisen ohjausmallimme avulla pystyy lähetyksen tilaamaan tarpeen mukaan eri pisteisiin. Voit esimerkiksi tänään tilata tuotteen kotiisi, huomenna työpaikalle, seuraavana viikkona vaikka kesämökille. Pystyt siis tilamaan tuotteesi juuri sinne, missä sitä tarvitset”, kuvailee Finne.

Ohjausmallista hyötyvät myös työntekijät, joiden työtehtävät vievät heitä eri puolille Suomea.

”Ajatellaan vaikka henkilöä, joka työskentelee asentajana. Tänään hän tarvitsee tuotteita ja välineitä Oulun ja huomenna vaikka Tampereelle. Kaiken voi tilata tarvekohtaisesti eri päivinä eri pisteisiin”, kertoo Finne.

Uusilla Flexo-palveluilla helpostusta volyymivaihteluihin

Postin on jo pitkään ollut markkinajohtaja varastopalveluiden ulkoistuksessa. Uusi kehitysaskel on 1000 hengen Flexo-palvelutiimi, joka tuo sisälogistiikan palvelut suoraan asiakkaan tiloihin.

”Perustimme yhteistyössä SOLin kanssa uuden yrityksen, jolla pystymme palvelemaan asiakkaitamme suoraan heidän tiloissaan, käyttämällä heidän järjestelmiään ja laitteitaan. Uusi palvelumalli on erittäin monipuolinen ja se räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan.” kuvailee Finne.

Tyypillisellä Flexo-palvelun asiakkaalla on voimakkaat volyymivaihtelut eri aikoina vuotta. Uuden palvelumallin avulla näitä pystytään tasoittamaan.

”Resurssipooliimme kuuluu monipuolisesti erilaista osaamista ja koulutamme henkilökuntaamme jatkuvasti. Otimme kesällä käyttöömme uuden järjestelmän, jonka avulla tiedossamme on Flexo-palveluiden henkilökunnan osaamisprofiilit. Tämä auttaa meitä löytämään helposti oikean osaajan oikeaan paikkaa,” kertoo Finne.

Uudesta järjestelmästä on hyötyä myös työntekijöille. Tekijät pääsevät itse vaikuttamaan siihen, minkä tyyppisiä töitä heille tarjotaan.

”Suuri osa tekijöistämme haluaa olla täyspäiväisesti töissä. Mutta meillä on myös paljon ihmisiä, jotka haluat tehdä osa-aikaista työtä tai vaikka pitää lomaa harrastuksensa vuoksi tiettynä aikana vuodesta. ” kertoo Finne ja jatkaa ”Uusi järjestelmämme mahdollistaa sen, että tiimiin kuuluvat henkilöt voivat itse ilmoittaa, milloin ovat käytettävissä töihin. Tämä muuttaa työkulttuuria parempaan suuntaan ja uskomme, että näillä uusilla ratkaisuilla voimme olla se paras työnantaja työntekijöillemme.”

Uusiin tehtäviin paljon halukkuutta

Selkeästi uudet tehtävät ja tavat toimia houkuttavat postilaisia. Uusiin tehtäviin saadaan sisäisiä hakemuksia enemmän kuin tekijöitä pystytään ottamaan.

”Henkilökunnallamme on hurja into oppia lisää ja työtekijämme ovat erittäin motivoituneita. Paljon varmasti vaikuttaa myös se, että varaamme oikeasti uusien tehtävien osalta aikaa koulutukseen. Tällä on merkitystä, ketään ei jätetä yksin.” kertoo Finne.

Kehitystyö jatkuu

Paketti- ja logistiikkapalvelut ja niiden oheispalvelut kasvavat myös tulevaisuudessa. Posti valmistautuu tarjoamaan yhä räätälöidympää palvelua.

”Olemme vasta raaputtaneet pintaa ja meillä on isoja mahdollisuuksia tehdä isoja asioita. Kaikki riippuu asiakkaiden tarpeista. Olemme valmiita lähtemään uusiin palveluihin, kunhan se on relevanttia asiakkaillemme ja järkevää tehdä. ” kertoo Finne. ” Tämä on jatkuvaa oppimista yhdessä asiakkaiden kanssa. Ja kumppanimme ovat tässä merkittävässä roolissa.